Monday, November 3, 2008

Lokasi Borong 1 : Guangzhou


Nama lama bagi Guangzhou ialah Canton. Disinilah terdapatnya makam Saidina Saad b Abi Waqas. Diberitakan beliau bersama para sahabatnya adalah jemaah pertama yang tiba selepas kewafatan Nabi saw ke China.

Terdapat lebih 7 juta penduduk yang tinggal di Guangzhou. Namun kerana keberkesanan sistem pengankutannya, kesesakan lalu lintas mampu diatasi. Tak macam di KL.

Terus kepada point yang ingin disampaikan

Guangzhou adalah tempat memborong terkenal di China selain Yiwu dan bandar2 lain. Disini terdapat pelbagai jenis market dan plaza2 yang menjual pelbagai jenis barangan.
Senarai Plaza dan Market (dipetik dari Wikitravel)

  • Guangzhou wholesale marker directory [15]. Find all kinds of professional wholesale markets in Guangzhou
  • Global International shoes Trade Centre [16](国际鞋城步云天地) Address:Zhan Xi Road 26# 广州市站西路26号步云天地
  • Xiguan Antique Street (西关古玩城) near Liwan Park (荔湾湖公园).
  • Flower Street (花卉水族街) Baohua Lu (宝华路).
  • Jade Street (玉器工艺街/玉器街) Changshou Lu (长寿路) and Wenchang Lu (文昌路), near Shangxiajiu Pedestrian Street. [Metro 1 Chang Shou Lu]
  • Ivory and Sea products (象牙雕刻海味街) Daxin Lu (大新路).
  • Toy Street (玩具街) and Dried goods and snacks Street (干果海味食品专业街) Yide Lu (一德路). [Metro 2 Hai Zhu Guang Chang]
  • Bridal Street (婚纱专卖街) Jiangnan Bei Lu (江南大道北).
  • Flowers, Aquatic and Lightings Street Danan Lu (大南街) near Beijing Lu (北京路). [Metro 1, 2 Gong Yuan Qian]
  • Household Merchandise Street (日用百货街) Gaodi Jie (高第街). The street has become a shopping center selling everyday goods.
  • Cultural Street (古玩字画街 / 文化商业街) Wende Lu (文德路). This is a good place to look for antiques and traditional Chinese artistic goods. [Metro 1 Long Jiang Suo]
  • Qingping Market (清平市场) Qingping Lu (清平路) –It is located North from Shamian Island. Cantonese are known to eat just about any animal, and the market is world famous for its wild animal trades, although it has been tamer since the SARS outbreak. It is still a great place to go for exotic goods. [Metro 1 Huang Sha]
  • Haiyin Shopping District (海印专业购物区) is located at the northwest side of the Haiyin Bridge (海印大桥), selling appliances, sporting goods, cloth, fabrics, camera accessories, and eletronics.
Tips untuk memborong
  1. Lebih mudah sekiranya anda telah mempunyai sasaran barangan yang ingin diborong. Dapatkan gambarrajah atau imej barang tersebut dari sumber internet (cthnya dari Alibaba.com, made-in-china.com dan sebagainya) , cetak dan tunjukkan pada pekedai.
  2. Dapatkan kad perniagaan dari setiap pekedai yang anda temui. Ini memudahkan anda untuk berkunjung ke kedai tersebut pada lain masa.

Pengangkutan

Sangat mudah bergerak dengan teksi ataupun Metro. Tambang teksi bermula dari RMB 7, manakala tambang Metro bermula dari RMB 2.

Tips untuk berjalan
  1. Pastikan anda mempunyai alamat lengkap tempat yang ingin ditujui. Sebaiknya alamat tersebut dalam bahasa Cantonese. Kerana kebanyakkan pemandu teksi tidak memahami tulisan latin dan kalau anda tuturkan pun, belum tentu pemandu tadi faham.
  2. Minta pemandu teksi menggunakan meter utk elakkan diri ditipu
  3. Jangan kalut utk menaiki Metro, sebab jaringan metro dan kekerapan train adalah sangat baik. Bertenang dan sentiasa rujuk peta.


Makanan halal dan tempat solat

Jangan bimbang tentang makanan halal, kerana terdapat banyak restoran halal di Guangzhou. Pastikan ada tanda halal dan perkataan "taamul islamiyah" dalam bahasa arab. Anda juga boleh bersolat di restoran mereka.

0 comments :

Share with friends