Wednesday, January 21, 2009

Tips untuk memborong


Tips untuk memborong

  1. Lebih mudah sekiranya anda telah mempunyai sasaran barangan yang ingin diborong. Dapatkan gambarrajah atau imej barang tersebut dari sumber internet (cthnya dari Alibaba.com, made-in-china.com dan sebagainya) , cetak dan tunjukkan pada pekedai.
  2. Dapatkan kad perniagaan dari setiap pekedai yang anda temui. Ini memudahkan anda untuk berkunjung ke kedai tersebut pada lain masa
  3. Selalunya urusan pembayaran banyak dilakukan dalam bentuk tunai.Jadi bresedialah dengan jumlah wang tunai yang mencukupi.
  4. Bahagikan masa untuk memborong di satu2 plaza sahaja. Anda bleh semak peta plaza2 borong untuk memudahkan anda menguruskan masa dan perjalanan anda. Kebiasaannya sehari perlu diperuntukkan untuk melawat dan meninjau barang-barang di 2-3 plaza. Kemudian hari berikutnya barulah membuat pembelian. Ini akan menjimatkan masa dan tenaga anda.
  5. Lebih mudah sekiranya anda mempunyai setiap nama tempat sama ada hotel penginapan, plaza borong,kawasan pelancongan, barang yang ingin anda beli didalam bahsa Mandarin. Ini kerana majoriti peniaga dan pemandu teksi tidak pandai berbahasa Inggeris malah ada yang tidak boleh membaca tulisan latin.

0 comments :

Share with friends